رژیم غذایی کم فیبر و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت درنوجوانان

به گفته ی محققین٬ نوجوانانی که از رژیم های غذایی حاوی کمی فیبر استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی هستند.

توصیه ی مصرف فیبر از طرف متخصصین تغذیه به دختران نوجوانان 28 گرم و به نوجوانان پسر 38 گرم در روز است اما محققین با بررسی 559 نوجوان 14 تا 18 ساله در Augusta  مشاهده نمودند که مصرف فیبردر این گروه تنها یک سوم مقدار توصیه شده است و تنها یک درصد از نوجوانان مقدار توصیه شده ی فیبر را روزانه مصرف می کنند.

نوجوانانی که به اندازه ی کافی فیبر مصرف نمی کنند دارای شکم های بزرگتری بوده  و فاکتورهای التهابی بیشتری در خونشان موجود است. هر دو این موارد فاکتورهای خطر اصلی ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی و دیابت محسوب می شوند

نتایج این تحقیق اول ژوئن 2012 درمجله ی the journal of clinical Endocrinology and Metablismبه چاپ رسید.

محققین همچنین دریافتند که رژیم حاوی فیبر کم سبب تجمع مقدار چربی بیشتری درکل بدن تنها در افراد مونث (نه مذکر ) می شود.

به گفته ی دکتر Pollock: به زبان ساده می توانه گفت که نوجوانان نیاز به مصرف مقادیر بیشتری میوه جات ، سبزیجات و غلات کامل دارند .

به همین علت بهتر است افزایش مصرف فیبر را در پیام های تغذیه ای تکرار کنیم .

به گفته ی محققین غذاهایی مانند غلات،  غلات صبحانه ، حبوبات و برخی میوه جات وسبزیجات ( هنگامیکه زیاد پخته نشده باشند) حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند.

به گفته ی محققین : تفهیم خطر و ارتباط تغذیه ، عدم داشتن فعالیت فیزیکی و چاقی با بیماریهای قلبی ودیابت در زمانیکه یک سوم ازجوانترین افراد آمریکا به چاقی واضافه وزن مبتلا هستند، بسیار مهم است. اگر چه محققین می گویند وادار کردن نوجوانان به مصرف فیبر بیشتر سخت است زیرا آنها مصرف غذاهای فرآوری شده مانند فست فودها را بیشتر می پسندند٬ از سوی دیگر عارضه ی جانبی مصرف  فیبر تجمع گاز روده ، نفق و اسهال است که برای نوجوانان تحملش سخت است به همین علت افزایش مصرف تدریجی فیبر به آنها بهترین روش وتوصیه است.

منبع:  consumer. healthday.com